lauantai 12. heinäkuuta 2014

Nitron räjähtävää voimaa ja ilma täynnä savua

Viime viikonloppun vietimme FHRA:n Nitro Nationals kiihdytyskisoissa Alastaron moottoriradalla. Olemme käyneet kisoissa jo useana vuonna. Tänä vuonna sää suosi järjestäjiä, oli aurinkoista, jopa liiankin kuumaa allekirjoittaneelle. Tapahtuma aluella pääsee katsomaan ajoradan viereen kiihdytysautojen ajoa, ja myös tutustumaan tiimien toimintaan varikolla.

Tullessamme kiihdytysradalle laitoimme pipomiehen kanssa korvatulpat korviin ja kuulosuojaimet. Nitroautojen moottoriäänet ovat huikeat, maa tärisee, ihminen tuntee painetta rinnassa ja polvet notkuvat.



Tässä Anita Mäkelän Top Fuel Racing tiimi laittaa Anitan ajokkia lähtökuntoon.

Anita ajaa Drag Racingin Top Fuel Dragster kuninkuusluokassa. Hän on suosikkini.





Anita Mäkelä





Alastarossa kilpailevat myös juniori kuljettajat. Kuvassa Tuukka Varis, joka voitti oman sarjansa. Ajokkina Tuukalla on 50 kuutioinen Honda Monkey. Tuukka on alle 10 vuotias tulevaisuuden lupaus.








Ajajat odottelevat vuoroaan Line up alueella.

Autot laitetaan parijonoon lähtöjärjestyksessä.







Allaolevassa kuvassa Johnny Oksa näyttää Burn Out mallia Top Methanol Funny Car luokan ajokillaan. Hän sijoittui luokassaan toiseksi.







Pipomiehestä tuli lämpimän sään vuoksi lippismies. Tässä hän ihmettelee minne Funny Carin renkaat ja alusta ovat hävinneet.











Tämä kaunis ajokki on Rolf Simonssonin Chevrolet Camaro vuodelta 1967. Hän sijoittui toiseksi luokassa Super Pro Street.






Myös moottoripyöriä nähtiin radalla.

 

Top Fuel lähdössä vastakkain suomalaiset Antti Horto ja Jari Halinen. Tässä ajetaan lajittelulähtö. Jokainen yrittää ajaa niin nopean ajan, kuin kalusto ja kuljettaja kykenee.Kuninkuusluokan Top Fuel autoissa on liki 10 000 hevosvoiman moottori. Moottori käyttää polttoaineena nitrometonolia (dynamiittia ja alkoholia).

Noah Stutz Sveitsistä lähtee Top Fuel Dragsterillä
Maltalainen Chris Polidanon Top Methanol Dragsterillaan renkaiden lämmittelyssä eli Burn Outissa. Tämä tehdään ennen jokaista lähtöä.
Radalla kiirettä pitää paitsi kuljettajilla, myös toimitsijoilla. Turvallisuuden vuoksi rata tarkistetaan jokaisen lähdön jälkeen.

Rata on puhdas, äkkiä pois alta ennen seuraavaa lähtöä...

 Joskus tarvitaan työntöapua...

Top Fuel Nitro tiimin varikkopilttuussa suoritettu moottorin lämmityskäyttö ennen lähtöä. Ilma keltaisena savusta ja polttoaineesta. Tällöin kaasunaamari on tarpeen tiimin jäsenillä.

Antti Horto on tyytyväinen omaan suoritukseensa ja tervehtii iloisesti yleisöä.






Tarmo Mikkolan Chevrolet Camaro -69 keulii komeasti lähdössä, luokka Stock/Super Stock.









Aina ajo ei mene kuten pitäisi. Moottoririkkoja näimme tänä viikonloppuna useita, mutta myös muuta ohjelmaa saattaa 400 metrin matkalla tulla kuljettajalle.

Robert Joostenin auto luisuu radalle poikittain, jarruvarjot tulevat ulos...Nopeutta noin 250 km tunnissa radan tällä kohtaa.

 Jarruvarjot aukeavat jotta auton vauhti hidastuisi

Onneksi mitään pahempaa ei tapahdu ja Joosten saa auton oikaistua ja rullaa radan loppuun

Allaolevassa kuvassa Thomas Nataasin Top Fuel Dragsterissa moottori rikkoutuu ja tiimin mekaanikoille tulee kiire... Nataas ajoi kilpailun nopeimman ajan edellisessä lähdössä, 4.323/400 metriä, nopeus 441,05 km tunnissa.



Savua kisa-aluella on paljon, kuten kuvista näkyy.


Ruotsin Michael Gullqvist Pro Mod luokasta, auto Chevrolet Camaro



Suomen Tami Branden ja Chevrolet Camaro RS -67, luokka Pro Mod


Suomen Tero Laukkanen Pro Mod luokassa, auto Ford Mustang Twin Turbo





Michael Malmgren tuulettaa voittoaan Pro Stock luokassa




Top Fuel luokan finaalissa olivat vastakkain Anita Mäkelä Suomesta ja Stig Neergaard Tanskasta. Tällä kertaa tanskalainen vei voiton, Anita ajoi hienosti Euroopanmestaruus osakilpailun kakkoseksi.
 

Väsyneen voittajan autoa tuodaan pois radalta.



Anita Mäkelä poseeraa tiiminsä kanssa iloisena


Rankka ja kuuma viikonloppu on takana. Palomies on ollut kauan paikalla varusteissaan. Mietteliäs vai väsykö iskenyt, kuka tietää...




Sunnuntaina olikin sitten aika suunnistaa takaisin Loviisaan.

Kisojen järjestelyt toimivat mielestämme erinomaisesti, kiitos FHRA!

Asiantuntija apuana tässä blogissa on toiminut pipomies.





Ensi kerralla blogissa palataan luontoon. Hyvää viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti